Monday, September 23, 2013

Maruku cheese..hee..

Assalam
Moga sentiasa dlm redha Allah.,



Saya memang surrender bab2 menggoring ni..lagi2 buat maruku..kalau buat kek ke..biskut ke..cepat je..

Kali ni., saya yang teruja..nak buat..tengok kat facebook ke, blog ke..macam senang je..buat maruku ni..
So..
Saya pun joint kelas Maruku Meletop Chef Zubaidah ...ada 4 jenis maruku plus 1 bonus resepi..
Sebenarnya ..nak tambah ilmu..
Lepas masuk kelas tu..barulah tau..senang je buat dia..yg penting resepi kena betul..ye x?..dan lagi kena bertahanlama kt kuali..


Chef Zubaidah sedang beraksi


Pengalaman menggoring maruku..haha..panasnya dok lama depan kuali..macammanela pengusaha maruku2 ni boleh bertahan..

Inilah ..percubaan pertama ..maruku cheese saya., jangan gelak ye kalau yg pakar2 tengok ni..memang x cun langsung bentuknya..
Tapi rasanya..MashaAllah..tersangat sedap..



Sempat juga buat buah tangan untuk anak2 lagi bila saya ke KL.
Jangan x caya..kalau tahun depan , maruku ni jadi jualan disamping biskut2 raya saya nanti.. :) :) :)

Jom buat...

Resepi Maruku Cheese..

1 Paket Tepung Pulut
100 gm cream cheese/cheedar
100 gm gula aising
3 biji telor
2 sudu besar "Secukup Rasa" - brand Tumix
180 gm air

Acuan maruku spt ini.,



Cara.,

Gaul semua dgn tangan..uli.(jika banyak-guna mixer ye)
Tambahkan 180 gm air
Gaul rata.
Masukkan dlm acuan maruku dan goreng dgn api sederhana.
Gunakan kuali yg tahan panas yg sekata spt ini..




Toskan.

Selamat mencuba..

17 comments:

  1. salam kak..

    first time tengok maruku cheese..mesti sedap ni kan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah..memang berbaloi belajar dan buat maruku ni.,
      Dah tentunya ...sedap ...Bbwana adienia..

      Delete
  2. Kak..juallah tahun depan maruku ni...mesti meletop!

    ReplyDelete
  3. Salam, kak kongsi la resepi maruku cheese ni.. xsalah klau berkongsi ilmu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Meera Min.,
      Tq jengah blog saya.,
      Resepi dh ada..;)

      Delete
  4. mcm best kan..tak prnh mkn lg. saya mntk resepinya ye

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalam Salwah.,
      Silakan ..:)

      Delete
    2. klu akak jual berapa ringgit ye. kire gram ke balang

      Delete
    3. Rm 15 sebalang..balang spt dlm blog ni..

      Delete
  5. Assalam Kak, tingin nk try msk.. nmpak mcm sedap nih.. tp nk tanya, akak guna cheese cheddar brand apa ehhh ? TQ -Umie Iman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam umie iman..
      Saya guna brand Kraff untuk cheddar cheese ni..selamat mencuba ye..

      Delete
    2. Waalaikumussalam umie iman..
      Saya guna brand Kraff untuk cheddar cheese ni..selamat mencuba ye..

      Delete
  6. Salam Umiazah ,
    terima kasih kongsi resepi ,tepung pulut berapa gram ye

    ReplyDelete
  7. Tq. Berkongsi resepi. Halalkan ya...sy C & P

    ReplyDelete
  8. Tkasih brkongsi resepi..smoga sntiasa diberkati..sya share ye

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...