Tuesday, October 30, 2012

Awak suka saya tak?..

Salam sejahtera semua...

Dgn harapan semua dr kita beroleh rahmat dan kesejahteraan dan yg paling penting keredhaan dr Allah hendaknya..

Kadang2 ada masa kita merasa bosan ..bosan sgt2..rasa x nak buat ape2.yg biasa kita buat..rutin harian kita..rasa nk pergi ke tempat lain
Rasa x tau nak nak buat ape...emmm..x atau lah kenapa..

Pasal bosan ni..ku rasa kerna kita membuat  benda yg sama setiap kali dan menatap suasana yg sama saje setiap hari juga makin bertambah bebanan setiap hari hingga rasa nak lari aje dr keadaan ni...

Sebenarnya perasaan ni x boleh di layan sgt...kita kena ubah keadaan ni menjadi sesuatu yg indah dan bermakna...tp sebagai manusia kita x boleh lari dr pergolakan emosi dan nafsu...Allah tolonglah hambamu ini..

Hanya pd Allah kita berserah dan bergantung harap moga hari2 yg di lalui tidak disia2kan dn buat benda2 yg x berfaedah..
Well...rutin hidupku penoh setiap ketika..hingga rasa sesak nak bernafas..rasanya dr 3 tahun lepas hidup sentiasa sibuk...

Betula kata orang kita kena buat sesuatu yg berbeza dr kebiasaan kita...aku x sedar rupanya hinggalah aku selesai membaca novel terbaruku..AWAK SUKA SAYA TAK (ASST)...oleh Melur Jelita



Well...tebal kan novel ni..pehh..1056 mukasurat...tp ku habiskan membacanya dlm masa seminggu Juga sebab x sabar2 nak tau penghujung jalan cerita  ni.

Dah agak lama x baca novel ni...dah lama dah sampai dh lupa novel terakhir yg dibaca...
Selesai membaca novel ni..baru ku sedar aku dh lari dr rutin kebiasaanku..pergi kpd sesuatu yg ku suka yg dh lama ditinggalkan `hobby`ni..

Dah lama x mengikuti perkembangan novel di pasaran..aku hanya kenal faudziah ashaari, faisal tehrani, amaruzati noor rahim,sharipah abu salem, ramlee awang murshid, norhayati ibrahim, hasrizal abd jamil dan offcos..habibulrahman el shirazy..(sekadar menyebut beberapa nama dr koleksi novel di rumah)..walhal dah beratus penulis di luar sana..hehe
Google di intenet..cari nama penulis  ni..rupa2nya novel ni dah setahun di pasaran ..boxoffice lg novel ni..memenangi carta jualan terlaris di toko buku terkenal..aku org yg terlambat juga la membaca novel ni...sedih gk :(

Feedback....emm..novel ni mengasyikkan..penuh dgn nilai2 islamik yg cuba diterapkan oleh penulis .w/pun penulis xnak mengkatogerikan ia sebagai novel islamik.
Saya suka novel ni kerna watak2nya..terutama Hilman dan kuda2 dlm cerita ni...susah nak cari lelaki sepertinya di alam nyata ni..hanya boleh jumpa di rumah2 Allah @ di majlis2 ilmu @ di tempat2 misi kemanusiaan berlangsung...lelaki yg memelihara nilai2  diri yg mulia , yg dapat Menahan gelodak nafsucinta pd perempuan yg dicintainya bertahun2..sanggup mengenepikan cinta dunia kerna takutkan Allah dan lebih cintakan Allah..

.."Saya pernah beritahu awak,saya bukannya hamba cinta..saya hamba Allah.saya tidak mahu terlalu mengejar cinta awak.biarlah awak datang sendiri dengan izinNya..-hilman-.m/s 291..menarik kan..

Lelaki yg menjaga batas2 pergaulan ..."cinta bagi saya..saya mencintai seseorang kalau ia boleh menghampirikan saya kepada Allah. Cinta itu terlalu suci bagi saya. Cinta ialah memelihara dan menjaga kesucian wanita yang saya suka. Saya tidak akan menyentuhnya selagi ia belum sah menjadi isteri saya. Cinta saya ialah membelai dan menyayangi dia sepenuh hati. Saya tidak akan menyakitinya, apa lagi melukai hatinya. Saya akan menjaga dan melindunginnya.saya mahu menjadi pendengar setianya.saya mahu memandangnya dengan penuh kasih sayang.dia hanya untuk saya dan saya untuk dia....Cinta bukan berpegangan tangan,bercumbuan..itu nafsu..cinta bukan sentiasa berjumpa dan bertemu sampai larut malam membawa ke pagi..itu nafsu...m/s 293...

Emm...susahkan nak cari lelaki sepertinya sekarang...seperti perempuan yg baik..hanya boleh jumpa ditempat2 yg baik..terpelihara ..

Bercerita tentang kuda...penulis berjaya memasukkan aktiviti berkuda dan info2 mengenai kuda yg tak semua orang tahu...salah satu sunnah rasullullah saw jika kita berjaya menguasai kuda...cerita tentang Star King..hero dlm cerita ni...yg mengerakkan penceritaan ini, membawa kepada berjumpanya Hilman kpd Intan, kpd Sweetheart, number 5,  dan Lee Mon Ho...juga beberapa kuda2 lain.

Keseluruhan ceritanya menarik...watak intan zulaikha yg menjalankan penceritaan...sebagai 'aku' dlm cerita ini...hanya dia yg kita rasa apa yg dirasanya...bukan dr Hilman atau watak2 yg lain...saya cuba memehami watak Hilman dr awal cerita ini...agak misteri dia ni...tak tau gelodak rasanya...setelah habis membacanya dan mengulang lagi dr awal...barulah faham kenapa tindakanHilman begitu-begini....

Tahniah buat penulis yg berjaya membuai perasaan saya seketika..bukan senang nak menerapkan nilai2 keislaman dlm novel agar berbekas di hati pembacanya..w/pun bagi saya...pendapat sayala...pergaulan antara kedua2 watak ini tidak boleh dijadikan contoh terbaik pergaulan pasangan islam sebelum berkahwin dlm mengenal satu sama lain...

Bercerita tentang novel ni...saya berusaha menghabiskannya ..usung ke sana sini...dlm kereta la..sampai nak tidor pun ...bawak ...cik abang jeleng je...dia tak marah...tau hobby saya dh datang balik....

Sekarang saya dah ok...boleh berkejar membuat kerja2 rutin harian dan kerja2 yg melambak...jangan buang masa lagi..
Caiyok2..caiyok...lagi sebulan lagi ni...ketar satu badan..bila difikirkan.

Lagi sebulan?...nanti saya cerita lagi..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...